De Ambrosiaanse Gezangen. Liturgische muziek tussen autonomie en oprukkende uniformiteit. (Hans Smolderen)

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende  

 

Bibliografie

 

Officiële uitgaven en uitgaven van manuscripten

 

Antiphonaire monastique; XIIe siècle: Codex 601 de la Bibliothèque Capitulaire de Lucques, (Paléographie Musicale. Les principaux manuscrits de chant Gregorien, Ambrosien, Mozarabe, Gallican, publiés en facsimiles photographique sous la direction de J. Gajard, uitg. dr Benediktijnen van Solesmes, 9), Solesmes, 1906.

 

Antiphonarii ambrosiani pars hiemalis, pars aestiva, proprium et commune sanctorum, Milaan, 1898.

 

Antiphonarium Ambrosianum du Musée Britannique (XIIème siècle), codex additional 34209, (Paléographie Musicale. Les principaux manuscrits de chant Gregorien, Ambrosien, Mozarabe, Gallican, publies en facsimiles photographique sous la direction de J. Gajard, uitg. dr Benediktijnen van Solesmes, 5+6), Solesmes, 1896-1900.

 

Antiphonale missarum juxta ritum sanctae ecclesiae Mediolanensis, uitg. dr G.M. SUÑOL, Rome, 1935.

 

Antiphonale monasticum pro diurnis horis, uitg. dr de monniken van Solesme, Rome, 1934.

 

Antiphonale Sarisburiense: A Reproduction in Facsimile of a Manuscript of the Thirteenth Century, uitg. dr W. H. FRERE, London, 1901-24.

 

BAS, G., Manuale di canto ambrosiano, Turijn, 1929.

 

Beroldus sive ecclesiae Ambrosianae Mediolanensis kalendarium et ordines saec. XII, uitg. dr M. MAGISTRETTI, Milaan, 1894.

 

Breviarium Ambrosianum, 1582.

 

Canti ambrosiani per il popolo, uitg. dr G.M. SUÑOL, Milaan, 1936.

 

Cantus liturgici in die Purificationis, uitg. dr A. PINI, Milaan, 1930.

 

Graduale triplex, uitg. dr de monniken van Solesme, Solesme, 1973.

 

Liber responsorialis pro festis I. classis et communi sanctorum iuxta ritum monasticum, uitg. dr de monniken van Solesme, Solesme, 1895.

 

Liber vesperalis juxta ritum sanctae ecclesiae Mediolanensis, uitg. dr G. M. SUÑOL, Rome, 1939.

 

Manuale ambrosianum ex codice saec. XI olim in usum canonicae Vallis Travaliae, 2 vol., uitg. dr M. MAGISTRETTI, Milaan, 1904-1905.

 

Melodie ambrosiane, uitg. dr E. GARBAGNATI, Milaan, 1929.

 

Missale ambrosianum duplex, uitg. dr A.M. Ceriani, A. RATTI en M. MAGISTRETTI, Milaan, 1913.

 

Officium et missa pro defunctis cum exequiarum ordine, uitg. dr G.M. SUÑOL, Rome, 1936.

 

PIUS IX, M. MAGISTRETTI e.a., Missale ambrosianum duplex (proprium de tempore) editt. Puteobonellianae et typicae (1751-1902) cum critico commentario continuo ex manuscriptis schedis Ant. M. Ceriani, (Monumenta sacra et profana: opera collegii doctorum Bibliothecae Ambrosianae, 4), Milaan, 1913.

 

Processionale monasticum ad usum congregationis Gallicae, uitg. dr de monniken van Solesme, Solesme, 1893.

 

Psalterium…Divinis Officiis Ritu Ambrosiano, Milaan, 1619.

 

La santa messa: Rito Ambrosiano, Milaan, 1961.

 

 

Wetenschappelijke teksten

 

ADAMIS, M., A Reference to the Relation of Eastern and Western Chant, (in Studies in Eastern Chant, 4, uitg.dr M. VELIMIROVIE), Crestwood, 1979.

 

AGUSTONI, L., Ein Vergleich zwischen dem Gregorianischen und dem Ambrosianischen Choral. Einige Aspekte, in Beiträge zur Gregorianik, 13-14, 1992, p. 13-28.

 

ALTISSSENT, M., Il “tonus praefationis” ambrosiano, in Ambrosius, 17, 1941, p. 23 e.v.

 

AMELLI, A.M., L’épigramme di Paolo Diacono intorno al canto gregoriano e ambrosiano, (in Memorie storiche forogiuliesi, 9), 1913, p. 153-175.

 

AMIET, R., La tradition manuscrite du missel ambrosien, Antwerpen, 1960.

 

ANDREONI, A., Breve metodo teorico-pratico di canto fermo ambrosiano, Milaan, 1900.

 

APEL, W., Gregorian Chant, Bloomington, 1966.

 

AVERY, M., The Beneventan Lections for the Vigil of Easter and the Ambrosian Chant banned by Pope Stephan IX at Montecassino, in Studi gregoriani, 1, 1947, p. 433 e.v.

 

BAILEY, T., Accentual and cursive Cadences in Gregorian Psalmody, in Journal of the American Musicological Society, 29, 1976, p. 463-471.

 

-, Ambrosian Chant in Southern Italy, in Journal of the Plainsong and Mediaeval Music Society, 6, 1983, p. 1-7.

 

-, The Ambrosian Alleluias, Englefield Green, Sulley, 1983.

 

-, The Ambrosian Cantus, ed., (Wissenschaftlichen Abhandlungen- Musicological Studies, 47), Ottawa, 1987.

 

-, Ambrosian Choral psalmody: The Formulae, in Studies in music from the University of Western Ontario, 3, 1978, p. 72-96, en in Rivista internazionale di Musica sacra, I/1, 1980, p. 80-99.

 

-, Ambrosian double Antiphons, (in Dobszay Festschrift 1995 ), 1995, p.11-24.

 

-, Ambrosian Psalmody: an introduction, in Studies in Music from the University of Western Ontario, 2, 1977, p. 65-78, en in Rivista internazionale di Musica sacra, I/2, 1980, p. 300-28.

 

-, Ambrosianischer Gesang, ( in MGG, dl 1), 1994, kolom 521-546.

 

-, An ancient Psalmody without Antiphons in the ambrosian ferial Office, ( in Cantus Planus Madrid), 1992, p. 875-882.

 

-, Antiphon and Psalm in the Ambrosian Office, Ottawa, 1994.

 

-, The Antiphons of the Ambrosian Office, (Wissenschaftlichen Abhandlungen- Musicological Studies, 50), 1989.

 

-, The Intonation Formulas of Western Chant, Toronto, 1974.

 

-, Milanese melodic Tropes, in Journal of the Plainsong and Medieval Music Society, 11, 1988, p. 1-12.

 

BAILEY, T., P. MERKLEY, The melodic Tradition of the Ambrosian Office-Antiphons, Ottawa, 1990.

 

BAER, A., Enige kanttekeningen bij het vergelijken der oudromeinse en gregoriaanse introitus- en communiemelodieën en hun ambrosiaanse parallels, in Gregoriusblad, 84, 1963, p. 11 e.v.

 

BAROFFIO, G., Der Ambrosianischer Gesang zwischen Ost und West, lezing ter gelegenheid van de ambrosiaanse dag op 9 december 1989 in Utrecht, tekst neergeschreven door I. DE LOOS, 1989.

 

-, Ambrosianische Liturgie, ( in Fellerer 1972), 1972, p.191-204.

 

-, Ambrosian Rite, Music of the, (in New Grove), 1980.

 

-, La liturgia e il canto ambrosiano: prospettivi di recerca, (in Atti del XIV congresso della società internazional di musicologia, Bologna, 1987, Transmisse e recezione delle forme di cultura musicale), Torino, 1990, p. 65-68.

 

-, Die Mailändische Überlieferung des Offertoriums Sanctificavit, (in Festschrift Bruno Stäblein zum 70. Geburtstag), uitg. dr M. RUHNKE, Kassel, 1967, p. 1-8.

 

-, Die Offertorien der Ambrosianische Kirche. Vorstudie zur Kritischen Ausgabe der Mailändischen Gesänge, diss. Phil. Köln, 1964.

 

BAS, G., Ambrosiano, canto, (in Enciclopedia Italiana, dl 2), 1929, p. 806 e.v.

 

BISHOP, W. C., The Mozarabic and Ambrosian Rites. Four Essays in Comparative liturgiology, Nowbray, London, 1924.

 

BORELLA, P., L’antifona ante crucem, in Ambrosius, 8, 1932, p. 217 e.v.

 

-, L’antifona post Evangelium, in Ambrosius, 8, 1932, p. 97 e.v.

 

-, Il Capitulum delle lodi ambrosiano e il Versus ad repetendum romano, in Ambrosius, 9, 1933, p. 241 e.v.

 

-, Note storiche circa l’antifona ad crucem alle laudi, in Ambrosius, 7, 1931, 225 e.v.

 

-, L’ingressa della messa ambrosiana, in Ambrosius, 24, 1948, 83 e.v.

 

-, Il rito ambrosiano, Brescia, 1964.

 

BUSTI, M., Un’ antica melodia ambrosiana del Gloria in excelsis, in Ambrosius, 2, 1926, p.12 e.v.

 

CALCATERRA, F., Catalogo ragionato della Fotoriproduzioni dei Codici di Canto Ambrosiano conservati presso la Biblioteca del Centro permanente Studi e Documentazione di Liturgia e Canto Ambrosiano, diss. aan Pontificio Istituto Ambrosiano di Musica Sacra Milaan, 1989-90.

 

CANTÙ, D., Il canto del «Dominus vobiscum» e le modulazioni ambrosiane delle orazioni, in Ambrosius, 6, 1930, p. 118 e.v.

 

-, Frederico Borromeo per il canto liturgico, in Ambrosius, 7, 1931, p. 345 e.v.

 

-, Le modulazione ambrosiane delle orazioni, in Ambrosius, 2, 1929, p. 202 e.v.

 

-, La modulazione salmodica ambrosiana, in Ambrosius, 1932, p. 23 e.v.

 

CATTANEO, E., Il breviario ambrosiano: note storich ed illustrative, Milaan, 1943.

 

-, I canti della frazione e communione nella liturgia ambrosiana, (in Mohlberg Festschrift, 1948), 1948, p. 147-174.

 

-, Il canto ambrosiano, ( in Storia di Milano, 4), Milaan, 1954, p. 575 e.v.

 

-, Franchino Gaffurio e il canto ambrosiano, in Ambrosius, 25, 1949, p. 8 e.v.

 

-, Note storiche sul canto ambrosiano, Milaan, 1950.

 

CATTIN, G., Music of the Middle Ages 1, vert. v. Il Medioevo 1, Turijn, 1979, Cambridge, 1984.

 

CLAIRE, J., L’évolution modale dans les répertoires liturgiques occidentaux, in Revue grégorienne, 40, 1962, p. 196 e.v., 229 e.v.; 41, 1963, p. 49 e.v., 77 e.v., 127 e.v.

 

CORBIN, S., Ambrosiano, Canto, (in Dizionario enciclopedico, dl 1), 1983-88, p. 70-76.

 

-, The early christian Period, in F.W. STERNFIELD, Music from the Middle Ages to the Renaissance, (A History of Western Music, 1), N. Y., 1973.

 

DE LOOS, I., Christelijke eredienst en liturgisch gezang, in het Frans gepubliceerd in Laus Deo – Pax vivis, dossier bij gelijknamige tentoonstelling, Brussel, Algemeen Rijksarchief, 1998.

 

Dictionnaire liturgique, historique et théorique du plain-chant et de musique de l’église, au moyen age et dans les temps modernes, uitg. dr M.J. D’ORTIGUE, Parijs, 1853.

 

Dizionario di Liturgia Ambrosiana, uitg. dr M. NAVONI, Milaan, 1996.

 

DREVES, G.M., Aurelius Ambrosius, der Vater des Kirchengesangs: eine hymnologische Studie, Amsterdam, 1968.

 

DUCKETT, E.S., The Gateway to the Middle Ages: Italy, Michigan, 1966.

 

DYER, J., Monastic Psalmody of the Middle Ages, in Revue Bénédictine, 99/1-2, 1989, p. 41-74.

 

- , The Singing of Psalms in the early medieval Office, in Speculum, 64/4, 1989, p. 35-578.

 

Encyclopedie van de Wereldgeschiedenis, dl 2, 1e eeuw vóór Christus-Middeleeuwen, Baarn, 1992.

 

FARMER, S.J., The Texts and Melodies of Gregorian Graduals and Milanese Psalmelli, Phd. Diss., University of Cambridge, 1992.

 

FERRETTI, P., Esthétique grégorienne où Traité des Formes musicals du Chant grégorien, Solesmes, 1938.

 

FRANZ, G., Die Tageszeitenliturgie der Mailändische Kirche im 4 Jahrhundert: Ein Beitrag zur Geschichte der Katholischen Kathedraloffiziums im Westen, in Archiv für Liturgiewissenschaft, 34, 1992, p. 23-83.

 

GARBAGNATI, E., Ancora della modulazione delle orazioni e del Dominus vobiscum nel rito ambrosiano, in Ambrosius, 6, 1930, p. 152 e.v.

 

-, Gloria, Credo, Sanctus, in Ambrosius, 6, 1930, p. 13 e.v.

 

-, Le modulazione ambrosiane per le orazioni, in Ambrosius, 3, 1927, p. 13 e.v.

 

-, Ricerche sull’antica salmodia ambrosiana, in Rassegna gregoriana, 10, 1911, 361 e.v.; en in Ambrosius, 4, 1928, p. 25 e.v., 131 e.v., 181 e.v.; 5, 1929, p. 33 e.v.

 

GASSER, S., Les antiennes O, in Etudes grégoriennes, 1993, p. 54-85.

 

GASTOUÉ, A., Le chant gallican, Grenoble, 1939.

 

-, Les origines du chant romain, Parijs, 1907.

 

GATARD, A., Ambrosien (chant), (in Dictionnaire d’archéologie chrétienne et de liturgie), Parijs, 1905, kolom 1353-1373.

 

GERBERT, M., De Cantu et Musica Sacra a prima ecclesiae aetate usque ad praesens tempus, 2 dln, St.-Blasien, 1774, reproductie: Graz, 1968, met inleiding van O. Wessely.

 

GEROLD, Th., Les pères de l’église et la musique, Parijs, 1931.

 

-, Histoire de la musique. Dès origines à la fin du 14ème siecle, Parijs, 1936.

 

Geschichte der katholischen Kirchenmusik, dl 1, uitg. dr K.G. FELLERER, Kassel, 1976.

 

GHIGLIONE, N., Atti del primo congresso di canto ambrosiano, in Rivista internazionale di musica sacra, IX/2-3, 1988.

 

-, (ed.), Il primo congresso di canto ambrosiana, in Rivista internazionale di musica sacra, VII/3, 1986, p. 307-14.

 

-, La formula sol-la-si-do-do e le sue varianti nel canto ambrosiano, diss. aan Pontificio Istituto Ambrosiano di Musica Sacra, Milaan, 1968.

 

HANDSCHIN, J., Vestiges d’un ancien répertoire musical de Haute-Italie, (in 2. Internationaler Kongress für katholische Kirchenmusik: Wien 1954), Wenen, 1954, p. 142 e.v.

 

HALPERIN, D., Contributions to a Morphology of ambrosian Chant, diss. Phil. Tel Aviv, 1986.

 

HEERINGS, A., Het Responsorium cum Infantibus uit de ambrosiaanse Vespers, 1998.

 

HEIMING, O., Ein benediktinisch-ambrosianisches Gebetbuch des frühen XI. Jahrhunderts, British Museum Egerton 3736 (ehemals Dyson Perrins 48), in Archiv für Liturgiewissenschaft, 1964.

 

-, Das Corpus ambrosiano-liturgicum. Ein Bericht, in Ephemerides liturgicae, 92, 1978, p. 477-480.

 

-, Vorgregorianische römischen Offertorien in der mailändische Liturgie, in Liturgisches Leben, 5, 1938, p. 72.

 

HILEY, P., Western Plainchant: A Handbook, Oxford, 1993.

 

HOPPIN, R.H., Medieval Music, N. Y.-Londen, 1978.

 

HOURLIER, DOM J., The musical Notation of latin liturgical Chants, 1992.

 

HUCKE, H., Die gregorianische Gradualweise der 2. Tons und ihre ambrosianischen Parallelen. Ein Beitrag zur Erforschung des Ambrosianischen Gesangs, in Archiv für Musikwissenschaft, 13, 1956, p. 285-314.

 

-,Die Herkunft der Kirchentonarten und die fränkische Ueberlieferung des Gregorianische Gesangs, (in Bericht über den Internationalen Musikwissenschaftlichen Kongress Wien, uitg. dr H. KUEHN, P. NITSCHE), Kassel, 1980, p. 257-60.

 

-, Towards a new historical View of Gregorian Chant, in Journal of the American musicological Society, 33, 1980, p. 437-67.

 

HUGLO, M., L’annuncio pasquale della liturgia ambrosiana, in Ambrosius, 33, 1957, p. 88 e.v.

 

-, Une antienne ambrosienne diffusée hors de Milan, in Musica Sacra, 35, 1959, p. 145 e.v.

 

-, Antifone antiche per la «fractio panis», in Ambrosius, 31, 1995, p.361-383.

 

- , Antiphon, (in New Grove, dl 1), p. 471-481.

 

-, A proposito di una nuova enciclopedia musicale, le melodie ambrosiane, in Ambrosius, 27, 1951, p. 114 e.v.

 

-, Fonti e paleografia del canto ambrosiano, (Archivio Ambrosiano), Milaan, 1956.

 

-, L’invito alla pace nelle antiche beneventana e ambrosiana, in Ambrosius, 30, 1954, p. 158 e.v.

 

-, Relations musicals entre Byzance et l’Occident, in (Proceedings of the XIIIth International Congress of Byzantine Studies, Oxford, september 1966), Londen, 1967, p. 267-280.

 

HUSSMAN, H., Zum Grossaoufbau der Ambrosianischen Alleluia, in Anuario musical, 12, 1957, p. 17-33.

 

JESSON, R., Ambrosian Chant, (in W. APEL, Gregorian Chant), 1958, p. 465-483.

 

-, Ambrosian Chant: The Music of the Mass, diss.Phil. Indiana, 1955, UMI 00-12833.

 

KAHMANN, B., Lo stilo melodico nel canto ambrosiano, diss. aan Pontificio Istituto Ambrosiano di Musica Sacra, Rome, 1942.

 

KELLY, T.F., The Beneventan Chant, Camebridge, 1989.

 

-, Beneventan and Milanese Chant, in Journal of the Royal Musical Association, 112, 1987, p. 173-195.

 

KIENLE, A., Über ambrosianische Liturgie und ambrosianischen Gesang, in Studien und Mitteilungen des Benediktiner- und Cistercienser-ordens, 5, 1884, p. 346 e.v.

 

LEEB, H., L’église en prière, uitg.dr A. G. Martimort, 1961, Parijs.

 

- , Die Psalmodie bei Ambrosius, (Wiener Beiträge zur Theologie, 18), Wenen, 1967.

 

LEVI, K.J., Latin outside the Roman Tradition, (in The new Oxford History of Music, II, The early Middle Ages till 1300, uitg. dr R. CROCKER, D.HILEY), Oxford, 1990, p. 70-110.

 

MARIMAN, F., Syllabus voor de cursus gregoriaans aan het centrum voor gregoriaans, Leuven, 1997-1999.

 

MERKLEY, P., Italien Tonaries, Ottawa, 1988.

 

MIGLIAVACCA, L., Il canto ambrosiano, Milaan, 1986.

 

-, Gli inni Ambrosiani: poesia e musica al servizio del culto divino, (Collana Commentaria fabricae, 4), Milaan, 1979.

 

-, Influsso di canto ambrosiano sulle musiche conservat dell’ archivio del duomo di Milano, in Giuseppe Sarti: Musicista faentino. Atti del convegno internazionale, Modena, 1986, p. 31-36.

 

MOCQUEREAU, A., Note sur l’influence de l’accent et du cursus toniques latines dans le chant ambrosien, Milaan, 1897.

 

-, Le nombre musicale grégorien ou rhytmique grégoriennne, Rome, 1908-27.

 

Le modulazione ambrosiane per le orazioni, reeks artikelen en reacties in Ambrosius: E. GARBAGNATI en D. CANTÙ.

 

MONETA CAGLIO, E.T., Ad te Dominum, in Ambrosius, 12, 1936, p. 207 e.v.

 

-, L’antifona post Evangelium, in Ambrosius, 17, 1941, p. 119 e.v.

 

-, Il canto nel Duomo prima della costituzione della cappella musicale, (in Atti del Congresso Internazionale 1963 sul Duomo di Milano), Milaan, 1969.

 

-, Capitulum e Completorium, in Ambrosius, 9, 1933, p. 191 e.v.

 

-, Dominus vobiscum, in Ambrosius, 12, 1936, p. 14 e.v.

 

-, L’ingressa, in Ambrosius, 11, 1935, p. 34 e.v.

 

-, Lo iubilus e le origine della salmodia responsoriale, Venetië, 1976-77.

 

-, La laus angelorum, l’inno mattinale dell’ antichità, in Ambrosius, 11, 1935,

p. 209 e.v.

 

-, Manoscritti di Canto Ambrosiano rivenuti nell’ ultimo ventennio, in Ambrosius, 52, 1976, p. 75 e.v.

 

-, I responsori “cum infantibus” nella liturgia ambrosiana, in Castiglioni Festschrift, 1957, p. 481-574.

 

-, Lo stacco espressivo nel canto ambrosiano, (in Archivio ambrosiano, 7), Milaan, 1958, p. 82-114.

 

MORIN, G., Les véritables origines du chant grégorien, Rome, 1904.

 

NASONI, A., Il canto ambrosiano, ( in Conferenze santambrosiane), Milaan, 1987, p. 255 e.v.

 

NAVONI, M., Le antifone “Ad crucem” dell’ufficiatura ambrosiana del tempo pasquale, in Ephemerides liturgicae, 99, 1985, p. 239-271.

 

NEUNHEUSER, B., Orientalische Reichtum in der mailändischen Liturgie: das Transitorium, in Der christliche Orient in Vergangenheit und Gegenwart, 3, 1938, p. 45 e.v.

 

NISARD, T., Ambrosien, chant, ( in Dictionnaire liturgique), Parijs, 1854-60, p. 115 e.v.

 

OTT, K., Le melodie ambrosiane studiate spécialemente in rapporto alle gregoriane, Rome, 1915.

 

OURY, G.-M., Formulaires anciens pour la messe de Saint Martin, in Etudes Grégoriennes, 7, 1967, p. 21-40.

 

PAREDI, A., Milan, (in Dictionary of the Middle Ages, uitg. dr J.R. STRAYER, dl 8), New York, 1982-1989, p. 376-381.

 

-, Milanese Rite, (in The New Catholic Encyclo podia, 15 vol. + supp.), N.Y., 1967.

 

PEREGO, C., La regola del canto fermo ambrosiano compsta già d’ordine di S. Carlo dal Rever. P. Camillo Perego uno de’ Notari della Chiesa Metropolitana di Milano, Milaan, 1622.

 

L. PETIT, Antiphone dans la liturgie grecque, (in Dictionnaire liturgique), kolom 2475.

 

POUDEROIJEN, K. en J. VALKENSTIJN, Modaliteit. Nieuwe inzichten in de ontwikkeling der gregoriaanse modi, artikelenreeks in Gregoriusblad, 1986-1987.

 

REESE, G., Music in the Middle Ages, New York, 1940.

 

ROBERTI, M.M., Milano Romana, Milaan, 1984.

 

Sermon de tempore: reportations du manuscrits Milan, Ambrosienne, Parijs, 1990.

 

SCHMITZ, J., Gottesdienst im altchristlichen Mailand. Eine Liturgiewissenschaftliche Untersuchung zur Zeit des Bishofs Ambrosius, Keulen, 1975.

 

SESINI, U., La notazione comasa del Cod. Ambrosiana E. 68 sup., (Studi e teste liturgico-musicale, 1), Milaan, 1932.

 

SMITS VAN WAESBERGHE, J., Einleitung zu einer Kausalitätserklärung der Evolution der Kirchenmusik im Mittelalter (von etwa 800 bis 1400), in Archiv für Musikwissenschaft, 26, 1969, p. 258-64.

 

SOULLIER, E., Causeries sur le plain-chant: Saint Ambroise, in Etudes, 1890, 263 e.v.

 

SUÑOL, G.M., Il canto litugico nella tradizione ambrosiana, in Ambrosius, 8, 1932, 254 e.v.

 

-, Contributo del canto ambrosiano allo studio della modalità, in Ambrosius, 22, 1946, p. 6 e.v.

 

-, Les indications rhytmiques dans l’ancienne notation ambrosienne, in Revue grégorienne, 12, 1934, p. 81 e.v.

 

-, La notazione musicale ambrosiana, in Ambrosius, 9, 1933, p. 253 e.v., 280 e.v.; 10, 1934, p. 43 e.v.

 

-, La restaurazione ambrosiana, in Ambrosius, 14, 1938, p. 145 e.v., 174 e.v., 196 e.v., 296 e.v.; 15, 1939, p. 113 e.v.; 16, 1940, p. 12 e.v., 108 e.v.

 

-, Versione critica del canto de Praeconium paschale ambrosiano, in Ambrosius, 10, 1934, p. 77 e.v.

 

TROELSGARD, C., Shmeron and Hodie Chants in Byzantine and Western Traditions, in Cahiers de l’institute du Moyen-Age grec et latin (Kobenhavens University), 60, 1990, p. 3-46.

 

TURCO, A., Il canto antico di Milano: la salmodia alleluiatica e antifonata nelle fonti manuscritte, Rome, 1992.

 

-, Forme di salmodia nel canto Milanese, in Musica e storia, I, 1993, p. 303-317.

 

-, La modaltà nel repertorio del canto ambrosiano, in Atti del primo congresso di canto ambrosiano, in Rivista internazionale di musica sacra, IX/2-3, 1988, p. 215-246.

 

-, Il repertorio dell’Ufficio ambrosiano, in Rivista internazionale di musica sacra, 2, 1982, p. 127-234.

 

-, Strutture modali nel canto ambrosiano, in Musica e liturgia nella cultura mediterranea, (Quaderni della Rivista Italiana di musicologia, 20), uitg. dr P.G. ARCANGELI, Firenze, 1988.

 

VAN DER WERF, H., The Emergency of Gregorian Chant: A Comparative study of Ambrosian, Roman and Gregorian Chant, 2 dln, Rochester-N.Y., 1983.

 

VAN GEMERT, J., De ambrosiaanse lucernaria, in Tijdschrift voor gregoriaans, 21, 1996, p. 140-148.

 

VIGOTTI, G., Milano, metropoli ecclesiastica, Milaan, 1981.

 

WAGENAARS-NOLTHENIUS, H., Oud als de weg naar Rome? Vragen rond de herkomst van het gregoriaans, Amsterdam, 1974.

 

WAGNER, P., Ambrosianischer Gesang, in Lexicon für Theologie und Kirche, 1, 1930, p. 345 e.v.

 

-, Einführung in die gregorianischen Melodien, 3 dln, Leipzig, 1895.

 

WEAKLAND, R.G., Performance of Ambrosian Chant in the 12th Century, in Aspects of Medieval Music. A birthday offering to Gustave Reese, uitg. dr G. REESE en J. LARUE, 1966, p. 856-866.

 

-, Milanese Rite, Chant of, (in The New Catholic Encyclpodia, 15 vol. +supp.),

New York, 1967.

 

WELLESZ, E., Eastern Elements in Western Chant, Oslo, 1947.

 

WICKHAM, C., Early medieval Italy. Central Power and local Society 400-1000, Londen- Basingstoke, 1981.

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende