Oh Teatro ! Oh mestier maledetto ! De ondergang van de opera seria in de tweede helft van de achttiende eeuw. (David Vergauwen)

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende  

Univ

BIBLIOGRAFIE

 

A.A. ABERT, Die Oper: von den Anfängen bis zum Beginn des 19. Jahrhunderts, Das Musikwerk V, Köln, 1953.

 

A.A. ABERT, Opera in Italy and the Holy Roman Empire, in: The New Oxford History of Music, Vol. 7: London, 1973, pp. 1-199.

 

P. ARCADI, L’Arte poetica di Pietro Metastasio, Milan, 1902.

 

P. BARBIER, Triomf en Tragiek der Castraten, Utrecht, 1995.

 

D. BARNETT, The Art of Gesture: The Practices and Principles of Eighteenth-century Acting, Heidelberg, 1987.

 

M. BAUER-HEINHOLD, The Baroque Theater, London, 1967.

 

T. BAUMAN, German Opera from National-Singspiel to Die Zauberflöte, in: R. PARKER (ed.), The Oxford Illustrated History of Opera..

 

A.L. BELLINA, Metastasio a Venezia: appunti per una recensione, in: Italianistica 13, 1984.

 

L. BIANCONI & T. WALKER, Production, consumption and political function of seventeenth-century Italian opera, in: Early Music History 4, Cambridge, 1984.

 

W. BINNI, L’Arcadia e il Metastasio, Firenze, 1963.

 

R. BLANCHARD & R. CANDE, Dieux et Divas de l’Opéra, Paris, 1986.

 

I. BOSSUYT, Beknopt overzicht van de Muziekgeschiedenis, Leuven/Amersfoort, 1997.

 

K. BOULART, De Grieken zonder masker, in F. DECREUS & J. VAN SCHOOR, Documenta, mededelingen van het documentatiecentrum van dramatische kunst Gent - Tijdschrift voor Theater, jaargang 6 (1987), nr. 1.

 

K. BOULART, Esthetica en Kunstfilosofie II, Lelijke regels, heerlijke uitzonderingen, Essays over kunst, kunstzinnigheid en levenskunst, deel III, onuitgegeven licentiecursus aan de universiteit Gent.

 

V. BRAUNBEHRENS, Salieri: In de schaduw van Mozart, (vertaling: T. Buckinx), Schoten, 1990

 

R. BROCKPAHLER, Handbuch zur Geschichte der Barockoper in Deutschland, Emsdetten, 1964.

 

B.A. BROWN, Lo specchio francese: Viennese opera buffa and the legacy of French theatre, in M. HUNTER & J. WEBSTER, Opera Buffa in Mozart’s Vienna, Cambridge, 1997.

 

B. BRUNELLI (ed.), Tutte le opere die Pietro Metastasio, Milan, 1943.

 

C. BURNEY, Muzikale Reizen. Kroniek van het Europese muziekleven in de 18e eeuw (in Nederlandse vertaling, Antwerpen, 1991.

 

N. BURT, Opera in Arcadia, in: Musical Quarterly 41, 1955, pp. 145-170.

 

D. BEALES, Joseph II, In the Shadow of Maria Theresia, 1740-1780, Cambridge, 1987.

 

G.A. CIBOTTO, F. PEDROCCO & D. REATO, La maschera e il volto di Carlo Goldoni: due secoli di iconografia goldoniana, Vicenza, 1993.

 

H.P. CLAUSEN, Der Einfluss der Komponisten auf die Librettowahl der Royal Academy of Music (1720-1729), in: Zur Dramaturgie der Barockoper: Bericht über die Symposien 1992-1993, Laaber, 1994.

 

G. CROLL, Glucks Debüt am Burgtheater, Österreichische Musik Zeitschrift XXXI, 1976.

 

C. DAHLHAUS, Analysis and Value Judgement, New York, 1983.

 

C. DAHLHAUS, Drammaturgia dell’opera italiana, in: L. BIANCONI & G. PESTELLI, Storia dell’opera italiana, 1988, vol. 6, pp. 79-162.

 

E. DE BRICQUEVILLE, Le livret d’opera français de Lully à Gluck, Paris, 1888

 

C. DE BROSSES, Lettres d’Italie (ed. F. d’Agay), Paris, 1986.

 

F. DELLA SETA & F. PIPERNO, Il librettista, in: BIANCONI & G. PESTELLI, Op. cit., vol. 4, pp. 231-291

 

M. DIETRICH (red.), Das Burgtheater und sein Publikum, Veröffentlichungen des Instituts für Publikumsforschung, no. 3, Wien, 1976.

 

G. DONATH, Florian Leopold Gassmann als Opernkomponist, Studien zur Musikwissenschaft II, 1914.

 

E.O.D. DOWNES, The Neapolitan Tradition in Opera, Report of the Eight Congress of the International Musicological Society, New York, 1961, pp. 277-284.

 

S. DOHRING, Das Hasse-Bild Rudolf Gerbers: Zur Geschichte der deutschen Seria-Rezeption, in: F. LIPPMANN (ed.), Colloquium “Johann Adolf Hasse”, 1987, pp. 67-77.

 

S. DURANTE, Strutture mentali e vocabolario di un cantore antico/moderno, in: M. LUTOLF (ed.), Alessandro Scarlatti und seine Zeit, 1995, pp. 38-54.

 

A. EINSTEIN, Gluck, Wenen, 1936.

 

W.T. ELWERT, Italienische Metrik, München, 1968.

 

G. FLAHERTY, Opera in the Development of German Critical Thought, Princeton, 1978.

 

R.S. FREEMAN, Apostolo Zeno’s Reform of the Libretto, Journal of the American Musicological Society, New Haven, 1968.

 

R.S. FREEMAN, Opera without Drama: Currents of Change in Italian Opera 1675-1725, Studies in Musicology, vol. 35, Ann Arbor, 1981.

 

O. FRITZ, E. PIRCHAN & A. WITESCHNIK, 300 Jahre Wiener Operantheater: Werk und Werden, Wien, 1953.

 

E. FUBINI, A History of Music Aesthetics, Hong Kong, 1991, pp. 172-176.

 

P. GALLARATI, Musica e maschera: Il libretto italiano del settecento, Milan, 1952.

 

E.L. GERBER, Historisch-Biografisches Lexicon der Tonkünstler, Wien, 1790

 

M. GILLER, Die Sentimentalität im Spielplan und in der Darstellung des Burgtheaters am Ende des 18. Jahrhunderts (1776-1809), onuitgegeven doctoraatsverhandeling, Universiteit Wenen, 1966.

 

F.W. GLASS, The Firtilizing Seed. Wagner’s Concept of Poetic Intent, Ann Arbor (Mich.), Studies of Musicology, nr. 63, 1983.

 

K. GLOSSY, Das Burgtheater unter seiniem Gründer Kaiser Joseph II, Wien/Leipzig, 1926.

 

J.C. GOTTSCHED, Handlexikon, Leipzig, 1760.

 

V.B. GRANNIS, Dramatic Parody in 18th-century France, New York, 1931.

 

G. GRONDA, Le peripezie di un libretto, in: G. GRONDA (ed.), La carriera di un librettista, Bologna, 1990.

 

D.J. GROUT, A Short History of Opera, New York, 1965.

 

H. HAIDER-PREGLER, Des sittlichen Bürgers Abendschule: Bildungsanspruch und Bildungaufrag des Burgtheaters im 18. Jahrhundert, Wien/München, 1980.

 

D. HEARTZ, Hasse, Galuppi, and Metastasio, in: M.T. MURARO, Venezia e il melodramma del Settecento, Firenze, 1978, pp. 309-339.

 

D. HEARTZ, Vis Comica: Goldoni, Galuppi and L’Arcadia in Brenta (Venice, 1749), in: M.T. MURARO (ed.), Venezia e il melodramma nel settecento, vol. 2, Firenze, 1981.

 

D. HEARTZ, Nicolas Jadot and the Building of the Burgtheater, The Musical Quarterly, 1982, vol. LXVIII, no. 1.

 

D. HEARTZ & M.P. MCCLYMONDS (eds.), ‘Opera Seria’, in S. SADIE, The New Grove Dictionary of Opera, London, 1992, vol. III, pp. 198-707.

 

J. HEINZELMANN, Prima la musica e poi le parole” Zu Salieris Wiener Opernparodie, in: Österreichische Musikzeitung XXVIII, 1973, pp. 19-18.

 

S. HENZE, Opera Seria am Kurpfälzische Hofe: Traettas Sofonisba, de Majos Ifigenia in Tauride, Bachs Temistocle, in: R. WURTZ, Mannheim und Italien, 1984, pp. 78-96.

 

A. HERIOT, The Castrati in Opera, New York, 1974.

 

G.R. HILL, The Concert Symfonies of Florian Leopold Gassmann (1729-1774), onuitgegeven doctoraatsverhandeling aan de universiteit van New York, 1975.

 

G.R. HILL, A Thematic Catalog of the Instrumental Music of Florian Leopold Gassmann, Hackensack, New York, 1976.

 

M. HUNTER, Some Representations of Opera Seria in Opera Buffa, in: Cambridge Opera Journal, 1991, pp. 89-108.

 

M. HUNTER, The Culture of Opera Buffa in Mozart’s Vienna, Princeton, New Jersey, 1999.

 

M. HUNTER & J. WEBSTER, Opera Buffa in Mozart’s Vienna, Cambridge, 1997.

 

E. ISTEL, The Art of Writing Opera Librettos, New York, 1922.

 

P.J. JACKSON, The Operas of David Pérez: Traditional and Progressive Features of the Opera Seria in the Middle of the Eighteenth Century, Ph.D., Stanford University, 1967.

 

A.H. KING, Mozart in Retrospect, London, 1957.

 

M. KNAPP, The Magic of Opera, New York, 1972.

 

F. KOSCH, Florian Leopold Gassmann als Kirchenkomponist, onuitgegeven doctoraatsverhandeling aan de universiteit van Wenen, 1926.

 

F. KOSCH, Florian Leopold Gassmann als Kirchenkomponist, Studien zur Musikwissenschaft XIV, 1927.

 

T.S. KUHN, The Structures of Scientific Revolutions, Chicago, 1960.

 

E. LEUCHTER, Die Kammermusik Florian Leopold Gassmanns, onuitgegeven doctoraatsverhandeling aan de universiteit van Wenen, 1926.

 

F. LIPPMAN, Der Italienische Vers und der Musikalische Rhythmus: Zum Verhältnis von Vers und Musik in der italienischen Oper des 19. Jahrhunderts, mit einem Rückblick auf die 2. Hälfe des 18. Jahrhunderts, in: Analecta musicologica 12, 1973, pp. 253-369; 14, 1974, pp. 324-410; 15, 1975, pp. 298-333.

 

F. LIPPMANN (ed), Colloquium ‘Johann Adolf Hasse’ und die Musik seiner Zeit, Siena, 1983.

 

D. LITTLEJOHN, The Ultimate Art. Essays around and about Opera, Berkeley, L.A., Oxford, 1992.

 

H. LUHNING, ‘Titus’ - Vertonungen im 18. Jahrhundert: Untersuchungen zur Tradition der Opera Seria von Hasse bis Mozart, Analecta Musicologa 20, Arno Volk, 1983.

 

B.C. MACINTYRE, The Viennese Concerted Mass of the Early Classic Period, in: Studies in Musicology 89, Ann Ambor, 1984.

 

J.L. MACKIE, The Cement of the Universe. A Studie in Causation, Oxford, 1974.

 

MASINI, La famiglia Calzabigi in documenti indeti livornesi, Firenze, 1987.

 

M.P. MCCLYMONDS, Opera Seria ?  Opera Buffa ? Genre and style sign, in: M. HUNTER & J. WEBSTER, Opera Buffa in Mozart’s Vienna, Cambridge, 1997.

 

F.L. MILLNER, The Operas of Johann Adolf Hasse, Ann Arbor, 1979.

 

I. MOINDROT, L’Opera Seria, ou le règne des castrats, Saint-Armand Montrond, 1993.

 

H. MOLENAAR, Berlioz in de spiegel van zijn tijd, Bloemendaal, 1994.

 

R. MONELLE, The Rehabilitation of Metastasio, in: Music & Letters 54, 1973, pp. 308-325.

 

I.F.E. VON MOSEL, Über das Leben und die Werke des Anton Salier, k.k. Hofkapellmeister, Inhabers der goldenen Civil-Ehrenmedaille mit der Kette, Ritter der Königl. französichen Ehrenlegion, Vice-Präses des Pensions-Institutes der Tonkünstler zu Wien für ihre Witwen und Waisen, Mitglied des französischen National-Institutes und des Musik. Conservatoriums zu Paris, dann der königl.schwedischen musikalischen Gesellschaft, Wien, 1827.

 

M.T. MURARO (ed.), L’Opera italiana a Vienna prima del Metastasio, Firenze, 1990.

 

D. NEVILLE (ed.), Crosscurrents and the Mainstream of Italian Serious Opera 1730-1790, London/Ontario, 1982, 2 vols.

 

D. NEVILLE, Metastasio’s Reinterpretation of Aristotle, in: Musica antiqua 9/1. Acta Musicologica Bydgoszcz, 1991, pp. 21-33.

 

J. PLATOFF, How Original was Mozart ?, Early Music 20, 1992, pp. 105-117.

 

J. PLATOFF, Mozart and Opera Buffa in Vienna 1783-1791, ter perse.

 

L. RICCOBONI, Réflexions historiques et critiques sur les différents théatres de l’Europe, Paris, 1738.

 

H.C. ROBBINS-LANDON (red.), Het Mozart Compendium, (vert. Uit het Engels door o.a. M.M.C. Mengelberg), London, 1990.

 

M. ROBINSON, Napels and Neapolitan Opera, Oxford, 1972.

 

M. ROBINSON, Opera Before Mozart, London, 1966.

 

U. ROLANDI, Il Libretto per musica attraverso i tempi, Roma, 1951.

 

J. ROSSELLI, Singers of Italian Opera: The History of a Profession, Cambridge, 1992.

 

L. SCHRADE Tragedy in the Art of Music, Cambridge, Mass., 1964.

 

E. SELFRIDGE-FIELD, Opera Criticism and the Venetian Press, in: M. COLLINS & E. KIRK, Opera and Vivaldi, Austin, 1984, pp. 179-190.

 

W. SERAUKY, Die Musikalische Nachahmungsästhetik im Zeitraum von 1700 bis 1850, s.l., 1929.

 

L. SILKE, Einige Gedanken zum Thema: ‘Komische Oper’ in Venedig vor Goldoni, in: C._H. MAHLING & S. WIESMANN (eds.), Bericht über den internationalen musikwissenschaftlichen Kongress Bayreuth, 1981, Kassal, 1984, pp. 85-92.

 

J. SMITH, The Tenth Muse, London, 1971.

 

T. SOFONEA, Il compositore Florian Leopold Gassmann, ideatore della prima “Società per le vodove e gli orfani dei musicisti”, Trieste, 1984.

 

A. SOMMER-MATHIS & E. HILSCHER (eds.), Pietro Metastasio, uomo universale (1698-1782), Festgabe der Österreichischen Akademie der Wissenschaften zum 300. Geburtstag von Pietro Metastasio, Wien, 2000.

 

A. STEPTOE, Mozart, Joseph II and Social Sensitivity, in: The Music Review, 43, 1982

 

A. STEPTOE, The Mozart-Da Ponte Operas: The Cultural and Musical Background to Le Nozze di Figaro, Don Giovanni, and Così fan tutte,

Oxford/New York, 1988

 

R. STROHM, Dramma per Musica. Italian Opera Seria of the Eighteenth Century, New Haven-London, 1996.

 

O. TERMINI, The Role of Diction and Gesture in Italian Baroque Opera, in: Performance Practice Review 6, 1993, pp. 146-157.

 

J. VAN LEEUWEN, Vivaldi, Bloemendaal, 1992.

 

T. VERWEYEN, Theorie der Parodie, München, 1973.

 

J. VON STACKELBERG, Literarische Rezeptionsformen, Frankfurt, 1972.

 

I. WALLERSTEIN, The modern World-System, New York, 1974.

 

E. WEIMER, Opera Seria and the Evolution of Classical Style 1755-1772, Studies in Musicology, No. 78, Ann Arbor, Michigan, 1984.

 

P. WEISS, Opera Buffa, in E. SADIE (red.), The New Grove Dictionary of Opera, London, 1980, deel III, pp. 685-688.

 

P. WEISS, Metastasio, Aristotle, and the Opera Seria, in: Journal of Musicology 1, 1982, pp. 385-394.

 

P. WEISS, Neoclassical Criticism and Opera, in: Studies in the History of Music II, New York, 1984, pp. 1-30.

 

C.F. WEISSE, Singspiel, in: E. SADIE (red.), The New Grove Dictionary of Opera, London, 1980, deel IV, pp. 402-405.

 

U. WEISSTEIN, The Essence of Opera, New York, 1962.

 

J.A. WESTRUP, The Paradox of Eighteenth Century Music, in: J.W. PRUETT, Studies in Musicology: Essays in the History, Style and Bibliography of Music in Memory of Glen Haydon, Chapel Hill, 1969, pp. 118-132.

 

H. WOLFF, Die Oper: I Anfänge bis 17. Jahrhundert; II 18. Jahrhundert, das Musikwerk XXXVIII-XXXIX, Köln, 1971.

 

G. ZECHMEISTER, Die Wiener Theater nächst der Burg und nächst dem Kärtnertor von 1747-1776, Theatergeschichte Österreichs III, 2, Wenen, 1971.

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende